Dieta ketogeniczna a cukrzyca

Jeśli jesteś cukrzykiem i zamierzasz przejść na dietę ketogeniczną, musisz wziąć pod uwagę kilka czynników, które mogą wpłynąć na Twoją decyzję.

 

 

Dobrą wiadomością jest to, że dieta ketogeniczna może zastymulować regresję cukrzycy typu 2, a także pozwolić Ci zmniejszyć dawki insuliny przyjmowanie przy cukrzycy typu 1. Ważne jednak aby postępować ostrożnie i metodycznie. Zastosowanie diety ketogenicznej może wymagać znaczącego obniżenia dawki przyjmowanej insuliny prawie natychmiast!

 

Wynika to z faktu, iż stosując taką dietę wyrzucasz ze swojego jadłospisu wszystkie węglowodany, a to właśnie one podwyższają poziom cukru we krwi. Jeśli nadal będziesz przyjmował podobną dawkę insuliny jednocześnie modyfikując dietę, może to prowadzić do nadmiernego obniżenia poziomu cukru we krwii.

 

Zaczynając stosować dietę ketogeniczną musisz często sprawdzać poziom cukru we krwii i dostosowywać dawkę insuliny do swoich wyników. Najlepiej, jeśli pomoże Ci w tym lekarz!

 

Dieta ketogeniczna a insulina

 

Ścisłe przestrzeganie diety ketogenicznej pomoże Ci obniżyć poziom cukru we krwii na tyle, że będziesz musiał obniżyć dawki przyjmowanej insuliny nawet o połowę. Aby dokładnie ustalić przyjmowaną dawkę, musisz często mierzyć poziom cukru we krwii.

 

Pamiętaj, że lepszym rozwiązaniem będzie przyjęcie potencjalnie zbyt małej dawki insuliny, a następnie w razie potrzeby dostarczyć kolejną dawkę, niż przyjęcie zbyt dużej ilości i zwiększanie ilości cukru we krwii sztucznie, jedząc dużą ilość węglowodanów, co w następstwie zniweluje efekt diety ketogenicznej.

 

Dieta ketogeniczna a cukrzyca typu 1

 

Powyższy tekst dotyczy również cukrzycy typu 1. Dieta uboga w węglowodany i bogata w tłuszcze może działać świetnie w kontekście ustabilizowania poziomu cukru we krwii.

 

Należy jednak zwrócić uwagę, że dieta niskowęglowodanowa powoduje ketozę, naturalny stan fizjologiczny. Bardzo rygorystyczna dieta niskowęglowodanowa, która ogranicza  również spożycie białka, może prowadzić do dość wysokich, ale wciąż bezpiecznych poziomów ketonów (> 1,5 mmol / L).

 

Nie jest to szkodliwe dla ludzi zdrowych, ale w przypadku cukrzycy typu 1 oznacza to, że możesz poczuć się źle (zwykle co najmniej 10-15 mmol / L). Musisz wtedy pamiętać o regularnym badaniu poziomu cukru i podawaniu  insuliny.

 

Aby nie wchodzić w głębszą ketozę, w przypadku cukrzycy typu 1 najlepiej spróbować bardziej umiarkowanej diety niskowęglowodanowej, z minimum 50 gramami węglowodanów dziennie.

 

Nie stosuj surowej diety o krytycznie niskiej zawartości węglowodanów (poniżej 20 gramów dziennie), chyba że masz pewność, jak sobie z tym poradzić. Przy stosowaniu diety ketogenicznej najlepiej, dla bezpieczeństwa, zjeść owoc lub dwa.

Może zainteresuje Cię też...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *