Niskowęglowodanowa – to znaczy jaka?

Jak mało węglowodanów powinno być diecie niskowęglowodanowej? To zależy. To zależy od tego, co próbujesz osiągnąć i kim jesteś.

 

 

Ogólnie rzecz biorąc, im mniej węglowodanów, tym skuteczniejsza dieta, szybsza utrata wagi i odwrócenie cukrzycy typu 2. Niestety, taka dieta będzie też bardziej restrykcyjna i trudniejsza do utrzymania.

 

Diety niskowęglowodanowe dzielą się na 3 rodzaje:

Ketogeniczna

Mniej niż 20 gramów dziennie

 

Umiarkowana

20-50 gramów dziennie

 

Liberalna

50-100 gramów dziennie

 

Dieta ketogeniczna –  mniej niż 20 gramów węglowodanów dziennie. Ten poziom jest zdefiniowany jako poniżej 4 procent węglowodanów energetycznych w diecie, przy czym poziom białka również utrzymujemy na niskim lub średnim poziomie (nadmiar białka jest przekształcany w węglowodany w organizmie).

 

Dieta umiarkowana –   zawartość węglowodanów 20-50 gramów na dzień. Ten poziom jest zdefiniowany jako 4-10 % węglowodanów w diecie.

 

Dieta liberalna –  50-100 gramów dziennie. Oznacza to 10-20% węglowodanów w diecie.

 

Dla porównania, zwykła dieta może z zawierać ponad 250 gramów węglowodanów w ciągu dnia, z czego większość to węglowodany przetworzone i szkodliwe, w tym cukier.

Jak wybrać dietę dla siebie

Niektórzy ludzie, aby uzyskać pożądane efekty, muszą utrzymywać spożycie węglowodanów na bardzo niskim poziomie – co wymusza stosowanie diety ketogenicznej. Obejmuje to wiele osób z poważnymi problemami z nadwagą, cukrzycą (głównie typu 2) i uzależnieniem od niezdrowego jedzenia lub cukru .

 

Inni z kolei świetnie sobie radzą na bardziej liberalnej diecie niskowęglowodanowej. Minimalizuje to również ryzyko wystąpienia jakichkolwiek działań niepożądanych .

 

Trzecia grupa zdrowych, szczupłych, aktywnych osób może skorzystać z diety liberalnej, o ile spożywają one głównie węglowodany nieprzetworzone.

 

Jeśli chcesz zacząć stosować dietę niskowęglowodanową, proponuję zacząć od wersji ścisłej, aby doświadczyć efektów – zarówno pozytywnych jak i możliwych skutków ubocznych. Później możesz spróbować dodać więcej naturalnych węglowodanów, aby zobaczyć, jaka ilość będzie dla Ciebie odpowiednia

 

Może zainteresuje Cię też...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *