Benefity diety niskowęglowodanowej

Dlaczego warto przejść na dietę z niską ilością węglowodanów? Istnieje wiele potencjalnych korzyści, w każdym wieku.

 

 

 

Oto niektóre z głównych korzyści korzystania z tej diety:

Utrata wagi

 

Unikanie węglowodanów zazwyczaj powoduje utratę wagi, bez uczucia głodu.

 

Dietę niskowęglodowanową stosuje się jako metodę odchudzania przez co najmniej 150 lat , a współczesne badania potwierdzają, że jest ona bardziej skuteczna niż inne diety.

Dlaczego działa i, co ważniejsze, jak można osiągnąć najlepsze efekty?

 

To nie przypadek, że unikanie węglowodanów – takich jak cukier i chleb – ma spory wpływ na utratę wagi. Węglowodany, bardziej niż inne pokarmy, stymulują uwalnianie hormonu insuliny. Insulina jest głównym hormonem kontrolującym magazynowanie tłuszczu.

 

Oznacza to, że aby stracić nadmiar tkanki tłuszczowej Twoim głównym celem powinno być zmniejszenie poziomu insuliny. Aby to osiągnąć, pierwszą i najważniejszą rzeczą jest spożywanie mniejszej ilości węglowodanów. Dla wielu osób sama zmiana diety wystarczy, aby zrzucić wagę.

Jak to działa

 

Utrata wagi jest często postrzegana jako kwestia kalkulacji kalorii – jedz mniej, spalaj więcej, a schudniesz. Jest to prawda tylko w teorii – o czym świadczy olbrzymia epidemia otyłości w USA w czasach, kiedy ludzie w to wierzyli i stosowali.

 

Duży problem z koncentrowaniem się na kaloriach polega na tym, że ignorujemy głód i nie pozwalamy ciału regulować trybu spalania tłuszczu. Ignorujemy fakt, że nie jemy kalorii, tylko jedzenie. A jedzenie to o wiele więcej niż tylko kalorie. Niektóre pokarmy (zwykle o niskiej zawartości węglowodanów) sprawiają, że czujesz się syty. Inne rzeczy (takie jak napoje gazowane) po prostu sprawiają, że jesteś jeszcze bardziej głodny.

 

Podstawową ideą niskowęglowodanowej jest współpraca – a nie walka –  z ciałem. Zamiast marnować czas i siłę woli poprzez ograniczanie kalorii, ćwiczenia i przetrwanie głodu, robimy coś innego. Sprawiamy, że ciało chce jeść mniej i spalić więcej tłuszczu.

Odbywa się to poprzez zmianę równowagi hormonalnej. I jeden hormon, ponad wszystkie inne, ma fundamentalne znaczenie: inslulina.

 

Obniżenie poziomu insuliny zwiększa spalanie tłuszczu, umożliwiając uwolnienie tłuszczu zgromadzonego w organizmie. W dłuższej perspektywie powoduje to zmniejszenie głodu, i przyspieszenie spalania – bez ćwiczeń fizycznych.

 

Odwróć cukrzycę typu 2 z małą ilością węglowodanów

 

Low carb jest bardzo skuteczny w odwracaniu cukrzycy typu 2. Zostało to wykazane w wielu badaniach wykonanych dopiero stosunkowo niedawno.

 

Nikogo to nie zaskoczyło. Głównym problemem w cukrzycy jest zbyt wysoki poziom cukru we krwi – ten cukier pochodzi od produktów zawierających węglowodany.

 

Tak więc, jeśli spożywa się mniej węglowodanów, logiczne jest, że organizmowi łatwiej jest kontrolować poziom cukru we krwi.

 

Wiele osób próbowało diety niskowęglowodanowej i odwróciło cukrzycę typu 2 (lub kontrolowało cukrzycę typu 1 ).

 

Uspokój swój żołądek za pomocą niskiej zawartości węglowodanów

 

Bardzo często zdarza się, że po rozpoczęciu stosowania diety niskowęglodowanegj, powszechne problemy z żołądkiem łagodnieją lub całkowicie zanikają. Te problemy obejmują zgagę, gazy, biegunkę i inne powszechne schorzenia.

 

Zmniejsz apetyt na cukier

 

Dieta o niskiej zawartości węglowodanów i używania bez substancji słodzących jest bardzo skuteczna w zmniejszaniu apetytu na cukier. Po posiłku nie tylko poczujesz się syty, ale nie będziesz miał ochoty na słodki deser!

 

Dla wielu osób wystarczy powstrzymać się od jedzenie słodyczy, aby osiągnąć znaczną utratę wagi, odwrócenie cukrzycy typu 2 i inne korzyści zdrowotne. Ale jeśli jesteś naprawdę uzależniony od cukru, musisz zacząć od zmniejszenia ilości węglowodanów w diecie.

Pozbądź się trądziku

 

Wiele osób doświadcza poprawy stanu skóry przy stosowaniu diety o niskiej zawartości węglowodanów.

 

Może to być spowodowane zmianą poziomu hormonów takich jak insulina (spadek) czy hormon wzrostu (podniesienie).

 

Aby pozbyć się trądziku, najlepiej jest stosować dietę o niskiej zawartości węglowodanów przy jednoczesnym unikaniu produktów mlecznych.

Polepszenie kondycji i wytrzymałości

 

Dieta ketogeniczna może znacznie zwiększyć twoją wytrzymałość fizyczną, dając ci stały dostęp do energii pozyskiwanej z twoich zapasów tłuszczu.

 

Zapasy węglowodanów przechowywanych w organizmie (glikogen) wystarczają tylko na kilka godzin intensywnych ćwiczeń. Ale magazyny tłuszczu zawierają dość energii, by pozwolić Ci przetrwać tygodniami, a nawet miesiącami .

 

Problem polega na tym, że kiedy twoje ciało jest przyzwyczajone do spalania głównie węglowodanów – jak to jest w przypadku większości ludzi dzisiaj – twoje zasoby tłuszczu nie są łatwo dostępne i nie mogą być paliwem dla twojego mózgu.

 

Przy diecie ketogenicznej problem ten został rozwiązany. Jako że ciało i mózg mogą być wtedy łatwo zasilane 24-7 przez twoje magazyny tłuszczu, możesz działać bez głodu i zmęczenia dłużej i efektywnej.

 

Niezależnie od tego, czy potrzebujesz energii do uprawiania sportu wytrzymałościowego czy po prostu chcesz schudnąć – pamiętaj, że Twoje ciało posiada swoje naturalne magazyny, które możesz wykorzystać!

 

Dwa problemy

 

Dlaczego większość ludzi uważa, że ​​węglowodany są niezbędne do wykonywania ćwiczeń? Są dwa powody. Aby odblokować moc diet ketogenicznych dla wytrzymałości fizycznej, a nie stracić wydajności, potrzebujesz:

 

Dość płynu i soli. Rozpoczynając dietę z niską zawartością węglowodanów, bardzo ważne jest, aby wypić dużą szklankę wody z pół łyżeczki soli 30-60 minut przed treningiem. Może to mieć ogromny wpływ na wydajność.

Dwa tygodnie przystosowania się do spalania tłuszczu – proces nie następuje natychmiastowo. Potrzeba czasu, aby organizm przeszedł z trybu spalania cukru do spalania tłuszczu. Może to zająć tygodnie, a nawet kilka miesięcy. Im więcej ćwiczysz będąc na diecie niskowęglowodanowej o wysokiej zawartości tłuszczu, tym szybciej to się stanie. Końcowy rezultat ma jednak tyle zalet, że warto poświęcić ten czas!

 

Zwiększenie wydajności

 

Mimo, że podczas przejścia do diety niskowęglowodanowej i wysokotłuszczowej (LCHF) często zmniejsza się krótkoterminowa sprawność fizyczna (np. sprint będzie mnie efektywny), istnieje wiele długoterminowych korzyści, które zaczęto zauważać i doceniać stosunkowo niedawno. W rzeczywistości wielu zawodowych sportowców eksperymentuje obecnie z dietami LCHF, a w niektórych przypadkach z ich pomocą miażdżą konkurencję.

 

Korzyści z diety LCHF w sporcie są widoczne głównie w biegach długodystansowych i innych zawodach wytrzymałościowych. Zasoby tłuszczu w ciele są ogromne i znacznie przewyższają maleńkie zapasy glikogenu. Oznacza to, że gdy sportowiec przejdzie na spalanie tłuszczu zamiast węglowodanów, będzie on w stanie wysilać się przez długi okres czasu bez potrzeby dodatkowego jedzenia.

To uwalnia sportowca od konieczności aktywowania jego narządów żołądkowo-jelitowych podczas aktywności. Zamiast tego, duża ilość przepływu krwi może być skierowana do mięśni. Minimalizuje to również ryzyko problemów żołądkowych podczas wzmożonej aktywności.

 

Kolejna korzyść wynika z redukcji tkanki tłuszczowej, która zwykle występuje przy niskim poziomie węglowodanów w diecie. To zmniejszenie procentowej zawartości tłuszczu w ciele i poprawienie wyglądu ciała jest ogromną premią dla większości sportów.

Kontrola i leczenie epilepsji

 

Dieta ketogeniczna (surowa dieta niskowęglowodanowa) jest sprawdzoną terapią medyczną na epilepsję, stosowaną od lat dwudziestych. Jest stosowana głównie u dzieci z niekontrolowaną padaczką pomimo przyjmowania leków.

 

Niedawno została ona również z powodzeniem przetestowana u osób dorosłych z padaczką, także z dobrymi wynikami. Istnieje wiele badań dowodzących, jak skuteczna jest dieta ketogeniczna w łagodzeniu napadów padaczkowych.

 

Główną zaletą diety ketogennej przy epilepsji jest to, że pozwala ona ludziom przyjmować mniej leków przeciwpadaczkowych i nadal kontrolować stan choroby. Nie jest niczym niezwykłym, że mogą całkowicie przestać przyjmować leki bez narażania się na kolejne napady.

 

Ponieważ wszystkie te leki mają skutki uboczne – takie jak senność, zmniejszona koncentracja, zmiany osobowości lub nawet obniżone IQ – możliwość przyjmowania mniejszej ilości lub żadnych leków może być niezwykle korzystna.

Złagodzenie objawów ADHD

 

Czy dzieci stają się nadpobudliwe, jedząc za dużo cukru i niezdrowego jedzenia? Czy taki tryb życia może prowadzić do rozwoju ADHD?

 

Duża ilość rodziców w to wierzy, ale niektórzy eksperci twierdzą, że to mit. Jest zbyt wcześnie, aby powiedzieć na pewno – nauka nie odpowiedziała jeszcze na to pytanie.

 

Profesjonalnie i dobrze zaprojektowane badania opublikowane w 2011 r. Wyraźnie pokazały, że zmiana diety (w tym ograniczenie ilości cukru i przetworzonej żywności) zmniejsza objawy u większości dzieci z ADHD.

 

W związku z tym powinno być możliwe przynajmniej zmniejszenie objawów ADHD przy zmianie diety.

 

Są naukowcy, którzy uważają, że objawy ADHD są podobne do objawów odstawienia narkotyków i dlatego mogą występować, gdy dziecko jest uzależnione od niezdrowego jedzenia / cukru. Jeśli usuniesz to jedzenie, problem wkrótce się zniweluje.

 

Innym możliwym wytłumaczeniem jest to, że duże ilości przetworzonych węglowodanów mogą powodować duże wahania poziomu cukru we krwi. Ponieważ poziom cukru we krwi gwałtownie spada (godzina lub dwie po posiłku), organizm może uwolnić hormony stresu, takie jak adrenalina, aby uniknąć zbyt niskiego poziomu cukru. Może to uwydatnić objawy związane z ADHD. Unikanie przetworzonych węglowodanów może stabilizować poziom cukru we krwi, a tym samym pomoże uniknąć tego problemu.

 

Badania obserwacyjne potwierdzają tezę, że przetworzone węglowodany mogą być źródłem problemu ADHD.

 

Niedawne badania wykazały, że amerykańskie dzieci pijące dużo słodkich napojów gazowanych mają więcej problemów z agresywnym zachowaniem i problemami z koncentracją .

 

Aż u 20 procent chłopców w Ameryce zdiagnozowano ADHD. Wskaźniki ADHD w Stanach Zjednoczonych mają niesamowite podobieństwa do wskaźników otyłości (i spożycia słodkich napojów gazowanych).

 

Omega-3 jako bonus?

 

Zgodnie z przeglądem wcześniejszych badań z 2011 roku, poza dietą o niskiej zawartości węglowodanów suplementacja tłuszczami omega-3 może mieć pozytywny wpływ na wiele dzieci zmagających się z ADHD.

 

Istnieją powody, aby sądzić, że dieta niskowęglowodanowa może pomóc wielu osobom z objawami podobnymi do ADHD. Wynika to z doświadczeń wielu osób – głównie rodziców i nauczycieli. Dodatkowo, przynajmniej jedno badanie dowodzi, że podobne zmiany w diecie mogą mieć duży i pozytywny wpływ na leczenie i zapobieganie ADHD.

Może zainteresuje Cię też...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *